[linux] onwillig te formatteren naar ext4

Za Aug 6 21:30:49 CEST 2016

Ik probeer een partitie te formatteren, maar krijg daarbij een
foutmelding die ik niet
weet te plaatsen:
sudo mkfs.ext4 -T ext4 /dev/sda2   (commando)
mke2fs 1.42.9 (4-Feb-2014)   (dit, en volgende regels de foutmelding)
mkfs.ext4: inode_size (256) * inodes_count (0) too big for a
	filesystem with 0 blocks, specify higher inode_ratio (-i)
	or lower inode count (-N).

Wat ik wens te doen:
mijn notebook heeft een disk met een disk van 300 Gb. (herinneren julie
je de tijd dat
40 Mb een grote disk was ? ;-). Installeer ik er Ubuntu op, dan pakt het
die hele 300 GB voor het systeem, en dat wil ik niet. Met een Knoppix
live dvd deel ik dat opnieuw in met 80 GB voor het root-systeem, 30 Gb
voor /home en nog een 30 GB voor een /backup partitie.  Om die partities
te kunnen mounten moet ik ze formatteren, en dat hoopte ik
te kunnen doen met boven vermeld formatterings commando.  Ik begrijp
niet wat ik daar
mis mee doe.  Iemand van jullie die mij op weg wil helpen?
Vast hartelijk dank
Julien

--
-W-