[linux] Re: linux

Ma Aug 8 11:44:05 CEST 2016

Aldus schreef Arjan van Lent op Mon, Aug 08, 2016 at 12:38:29AM +0200:
> De raspberry pi ondersteund vrijwel alle programmeertalen dus je kan zelf
> kiezen welke taal je wilt gebruiken.
> In de Linux besturingssystemen voor raspberry pi word gebruik gemaakt van
> de bash Shell (console/terminal), het is erg handig om daar bekend mee te
> worden zodat je scripts kan schrijven en zo gemakkelijk systeem commando's
> kan uitvoeren en automatiseren.

Voor een beginner is het wel handig om wat commando's te leren (op z'n
minst ls, rm, cp, cat, mv, cd, mkdir, rmdir), maar hoewel de shell als
programmeertaal gebruikt kan worden, zou ik daarmee nog even willen
wachten.

> Nog een punt is de Linux mapstructuur, programma's worden niet onder 1 map

Linux kent niet zoiets als een map. Je kunt een directory van Linux op
dezelfde manier gebruiken als je een directory onder Windows gebruikt.

> opgeslagen zoals de Applications map van mac  en Program files in Windows.

Windows en Unix hebben regels voor de locatie van de bestanden die bij
het OS horen. Bij Unix valt het OS gelijk onder / (de root directory,
zodat de kernel /vmunix heet of /boot/vmlinuz), maar onder Windows is
dat variabel, bijv. C:\Windows of H:\winnt) en de kernel vind je bijv.
in C:\Windows\system32\ntkernlpa.exe). Enkele bestanden voor de
configuratie van Winsock2, ik bedoel Berkeley Sockets, staan in /etc/
in plaats van D:\Win10\System32\drivers\etc. Je 64-bits libraries staan
in /lib64 of /usr/lib64 i.p.v. E:\Vista\System32.

Voor commerciële software zijn de regels minder strikt, dus zou je
tekstverwerker onder /opt/WordPerfect kunnen staan i.p.v.
C:\Progra~1\Micros~2\Office

De bestanden van de gebruiker staan in diens 'home directory' onder Unix
terwijl Windows die ook kent om redenen van compatibliteit, maar meestal
de profile directory gebruikt.

> Programma's worden onderverdeeld over diverse mappen in de systeem partitie
> om de boel overzichtelijk en uniform te houden. Dit is wel even wennen als
> je dat niet gewend bent maar wel erg verstandig om meteen goed aan te leren.
>
> Http://tldp.org is een hele goede bron voor Basic Linux documentatie.

De messte documenten daar zijn in geen tien jaar bijgewerkt. Gelukkig
heeft O'Reilly goede Linux boeken en LPI heeft goede cursusssen.

Natuurlijk begin je bij de standaard documentatie die bij je OS wordt
geleverd.

Suc6,

Daniel