[linux] Re: linux

Arjan van Lent arjan.van.lent op gmail.com
Ma Aug 8 00:38:29 CEST 2016

De raspberry pi ondersteund vrijwel alle programmeertalen dus je kan zelf
kiezen welke taal je wilt gebruiken.
In de Linux besturingssystemen voor raspberry pi word gebruik gemaakt van
de bash Shell (console/terminal), het is erg handig om daar bekend mee te
worden zodat je scripts kan schrijven en zo gemakkelijk systeem commando's
kan uitvoeren en automatiseren.

http://tldp.org/LDP/Bash-Beginners-Guide/html/

Nog een punt is de Linux mapstructuur, programma's worden niet onder 1 map
opgeslagen zoals de Applications map van mac  en Program files in Windows.
Programma's worden onderverdeeld over diverse mappen in de systeem partitie
om de boel overzichtelijk en uniform te houden. Dit is wel even wennen als
je dat niet gewend bent maar wel erg verstandig om meteen goed aan te leren.

Http://tldp.org is een hele goede bron voor Basic Linux documentatie.
Ook de wiki en het forum op raspberrypi.org staan vol met handige
informatie. Vaak is het ook raadzaam om eerst in de raspi documentatie te
kijken voordat je gaat googlen. Als je gaat googlen voeg dan ook raspberry
pi toe aan je zoekterm, sommige dingen werken op een raspi namelijk iets
anders dan op een PC of laptop.

Op 8 aug. 2016 12:22 a.m. schreef "klaas koeroo" <proacoustic op proacoustic.nl
>:

Hallo allemaal ,
mijn naam is klaas koeroo en ben sinds 3 dagen lid van de NLLGG ,
Ik heb al het een en ander geprogrammeerd voor  pic processoren maar ik
ben sinds kort bezig met de raspberry PI  die met LINUX
geprogrammeerd word ,
kan iemand mij daar meer over vertellen  ik weet dat er verschillende
versies van programmeer talen zijn  enz.
ik neem aan dat er diverse regels gelden voor het programmeren zoals
tab's die belangrijk zijn enz.
waar kan ik iets vinden van die programmeer regels en programma opdrachten .
ik hoop dat iemand mij een beetje op dreef kan helpen .

groeten Klaas