[linux] Re: ubuntu 16-04-1 upgrade all devices lost

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Aug 8 21:34:51 CEST 2016

On Mon 08 Aug 2016, Gerard Bekhuis wrote:

> Hallo Paul.

Hans bedoel je denk ik, dat is degene met het probleem...
Da's dus het probleem als je direct bovenaan begint met je antwoord: je
leest dus niet waar je op reageert.

> Ik zou een gewone installatie-dvd met ubuntu 16.04.-1 branden en dan
> ubuntu proberen volledig nieuw te installeren.
> Bij de partitionering aangekomen, moet je dan voor manuele
> partitionering kiezen, en daarbij er dan voor zorgen, dat de home-ordner
> niet geformateerd wordt.

Dat zal alleen werken als je (a) het voor elkaar krijgt om van dvd te
booten, wat blijkbaar niet zomaar lukt, en (b) je ooit gekozen hebt voor
een aparte /home filesystem, waar ik niet zomaar van uit zou gaan.

Ik ken de ubuntu installatie media niet, maar aangezien het afgeleid is
van debian dan zal daar toch ook wel een rescue mogelijkheid zijn.

Je kunt ook op dat moment de magic-sysreq combinaties gebruiken:

ctrl-alt-sysrq-s
ctrl-alt-sysrq-u
ctrl-alt-sysrq-s
ctrl-alt-sysrq-b

Dus steeds eerst ctrl indrukken, dan alt erbij, dan sysrq erbij, dan de
letter erbij. Ongeoefenden hebben daar 2 handen voor nodig :)

s - sync
u - umount alle filesystems
s - sync
b - (re)boot

Dat is de incantatie die ik bij noodgevallen gebruik en dan sluit je
voor zover mogelijk netjes af. Dan zou je toch echt wel weer in de BIOS
op F11 of wat dan ook kunnen drukken om vanaf DVD te booten.

Paul