[linux] Re: onwillig te formatteren naar ext4, opgelost

Di Aug 9 12:50:32 CEST 2016

Julien Michielsen schreef op 2016-08-06 21:30:
> Ik probeer een partitie te formatteren, maar krijg daarbij een
> foutmelding die ik niet
> weet te plaatsen:
> sudo mkfs.ext4 -T ext4 /dev/sda2   (commando)
> mke2fs 1.42.9 (4-Feb-2014)   (dit, en volgende regels de foutmelding)
> mkfs.ext4: inode_size (256) * inodes_count (0) too big for a
> 	filesystem with 0 blocks, specify higher inode_ratio (-i)
> 	or lower inode count (-N).
>
> Wat ik wens te doen:
> mijn notebook heeft een disk met een disk van 300 Gb. (herinneren julie
> je de tijd dat 40 Mb een grote disk was ? ;-).
> [...]

Wat de reden nu precies was dat ik die partitie niet kon formatteren
weet ik niet, maar wel weet ik dat gparted onder de kop "partition"
gereedschap heeft om met de partitietabel te werken.  Niet alleen de
"shrink", waarmee ik de rootpartitie in hapklare stukken heb ingedeeld,
maar ook format, een mogelijkheid om probleemloos de partities
bruikbaar te maken.

Zo heb ik mijzelf de mogelijkheid verschaft mijn disk in te delen op de
manier die ik wilde. (met aparte home- en backup-partities)

Blijf ik me afvragen: geeft ubuntu de mogelijkheid je disk in te delen
bij installatie (zoals SuSE wel doet) nou ECHT niet, of ben ik blind
geweest, en heb ik die mogelijkheid over het hoofd gezien? Denk dat
hier een boel ubuntu-gebruikers zitten, en hoe doen jullie het dan
wanneer
je een upgrade uit wilt voeren, en je oude home-partitie wilt bewaren?
--
-W-
Julien Michielsen