[linux] Re: onwillig te formatteren naar ext4, opgelost

Di Aug 9 14:52:29 CEST 2016

Aldus schreef Julien Michielsen op Tue, Aug 09, 2016 at 12:50:32PM +0200:
> [...]
> "shrink", waarmee ik de rootpartitie in hapklare stukken heb ingedeeld,
> maar ook format, een mogelijkheid om probleemloos de partities
> bruikbaar te maken.
>
> Zo heb ik mijzelf de mogelijkheid verschaft mijn disk in te delen op de
> manier die ik wilde. (met aparte home- en backup-partities)
>
> Blijf ik me afvragen: geeft ubuntu de mogelijkheid je disk in te delen
> bij installatie (zoals SuSE wel doet) nou ECHT niet, of ben ik blind
> geweest, en heb ik die mogelijkheid over het hoofd gezien? Denk dat
> hier een boel ubuntu-gebruikers zitten, en hoe doen jullie het dan

Suse heeft een heel aardige grafische installer met opties om je discs
te formatteren en bijv. LVM volumes in te richten en ook Debian is
flexibel. Ubuntu is een stuk beperkter.

> je een upgrade uit wilt voeren, en je oude home-partitie wilt bewaren?

Ik heb laatst een upgrade van Suse 11.1 naar 42 gedaan en dan ging niet
vlekkeloos, maar alle partities bleven behouden en ook de entries uit
het Grub menu. Bij mij zijn de file systems /boot, /home, /tmp, swap en
/usr/local gemeenschappelijk en gedeeld met verschillende Linux-distro's

Upgraden betekent dat je RPM pakketten vervangt zonder iets te
herformattteren.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth