[linux] Re: Update van Wheezy naar jessie

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Jan 18 08:58:53 CET 2016

On Sun 17 Jan 2016, Fred wrote:

> Ik weet niet precies wat er fout is gegaan. Maar zoals ik al beschreef
> heb ik mijn repostery's gewoon aangepast naar jessie ipv wheezy. Volgens
> mij beschreef ik ten onterechte dat wheezy de voormalige staple versie
> was. Ik denk dat dit te 'testing' versie was, maar dit terzijde...

wheezy was ooit gelijk aan testing, maar toen werd wheezy de stable
release. Tegelijk werd jessie de testing release, maar jessie is
inmiddels de stable release geworden en daarmee is wheezy oldstable
geworden... en zo blijft het maar doorschuiven. Alleen 'sid' blijft
gelijk aan unstable.

> De opdracht die ik heb gegeven is; sudo apt-get update en sudo apt-get
> dist-upgrade.
> Dit ging aanvankelijk goed maar is vermoedelijk gaande weg dit proces
> fout gegaan door ruimte gebrek. Ik heb een poging gedaan dit op te

Dat is altijd vervelend, je zou dan eigenlijk die packages die mogelijk
niet correct geinstalleerd zijn opnieuw moeten doen met 'apt-get install
--reinstall package1 package2 ...'.

> lossen door sudo apt-get clean. Ik ken de meldingen nu niet meer, maar
> na een poging de installatie te hervatten met dezelfde commando's kreeg
> ik de melding ' host not found'  of iets van gelijke strekking. Ik kan
> wel inloggen in een grafische omgeving en ook iceweasel starten maar
> deze komt ook met een ' not found' melding.

Vermoedelijk is dus bij het upgraden van het netwerk de filesystem vol
gelopen.

Laat eens zien wat er nu in /etc/network/interfaces staat; kijk ook of
er een oude versie daarvan staat.  In principe zou het iets als volgt
moeten zijn (commentaar regels weggelaten):

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Er kan ook iets staan dat het door networkmanager geregeld wordt; dat is
meestal het geval als je vanuit je grafische omgeving het netwerk
regelt. Daar ben ik zelf overigens geen fan van... Met bovenstaande zou
het sowieso moeten werken. Doe "sudo ifup eth0" om het netwerk te
starten.

Paul