[linux] Re: Update van Wheezy naar jessie

Kees Theunissen C.J.Theunissen op differ.nl
Di Jan 19 03:00:14 CET 2016

On Sun, 17 Jan 2016, Fred wrote:

>Het zou best zo kunnen zijn dat Debian daar een procedure voor heeft
>maar ik ken deze nog niet. Vandaar dat ik al schreef dat ik een methode
>naar 'eigen idee' hanteerde. Dit is vermoedelijk niet juist geweest.

Zie: https://www.debian.org/releases/jessie/amd64/release-notes/ch-upgrading.en.html
voor een beschrijving hoe het wel moet.

> [...]
>lees..:-)
>
>Ik weet niet precies wat er fout is gegaan. Maar zoals ik al beschreef
>heb ik mijn repostery's gewoon aangepast naar jessie ipv wheezy. Volgens
>mij beschreef ik ten onterechte dat wheezy de voormalige staple versie
>was. Ik denk dat dit te 'testing' versie was, maar dit terzijde...
>
>De opdracht die ik heb gegeven is; sudo apt-get update en sudo apt-get
>dist-upgrade.
>Dit ging aanvankelijk goed maar is vermoedelijk gaande weg dit proces
>fout gegaan door ruimte gebrek. Ik heb een poging gedaan dit op te

Met die "apt-get clean" had je moeten beginnen. Daarmee maak je de
cache met gedownloade packages leeg. Dat levert al gauw een paar
honderd MB op. Na je vastloper had je wat ruimte kunnen maken door
selectief oude packages weg te gooien uit /var/cache/apt/archives.
Mogelijk had een "apt-get dist-update" dan de afgebroken update
af kunnen maken met reeds gedownloade packages. Nu je met
"apt-get clean" de package cache gewist hebt zal dat niet meer
gaan lukken zonder netwerk.

Ik denk dat ik in jouw situatie (uiteindelijk) mijn verlies zou
zou nemen en zou besluiten tot een herinstallatie. Op een systeem
waaraan niet al te veel is getweaked is dat waarchijnlijk ook de
snelste methode. Maak eerst een backup van je systeem.
Als je een aparte home partitie hebt installeer dan in "expert
modus" en laat dan je bestaande home partitie intact.
Zonder aparte home partitie zal je /home na herinstallatie
terug moeten halen uit backup.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen, Systeem- en netwerkbeheerder,   Tel: 040-3334724
Dutch Institute For Fundamental Energy Research (DIFFER)