[linux] Re: apache virtual hosts

Zo Jul 3 10:39:25 CEST 2016

Aldus schreef Hans Paijmans op Sun, Jul 03, 2016 at 09:49:26AM +0200:
> Hoi
> zoals sommigen van jullie weten werkt het apache virtual host systeem
> met twee directories: sites-available en sites-enabled. In de
> sites-available staan de configuratiebestanden en in sites-enabled staan
> links naar die bestanden.

De bovenstaande bewering klopt niet helemaal. Apache httpd werkt zoals
in de on-line documentatie staat beschreven met een configuratie
bestand en omdat dat best langdradig kan worden, wordt het meestal
opgesplitst. Het httpd.conf bestand bevat dan regels die met 'Include'
beginnen en de aangegeven bestanden worden dan ingevoegd. Bovenstaande
indeling moet dus iets zijn waarin uw distro afwijkt van andere.

> Nu heb ik meerdere sites onder mijn hoede (variaties op onze namen en
> .org, .net en .nl varianten) die naar dezelfde document root verwijzen.
> Het zou dus voor de hand liggen om in sites-available een enkel
> configuratiebestand te plaatsen en in sites-enabled verschillende links
> naar die ene file te laten verwijzen. Dat schijnt tot mijn verbazing
> niet te werken.

Het zou inderdaad wat opmerkelijk zijn als Apache bijhoudt welke
bestanden het inleest om te voorkomen dat ze dubbel worden verwerkt
(vergelijk met C header files). Je zou verwachten dat het niet uitmaakt
als aanwijzingen dubbel worden verwerkt. Anderzijds is me niet duidelijk
wat u nu precies dacht te bereiken. Kijkt u nog eens goed naar de
inhoud van dat bestand.

Als u maar één configuratiebestand hebt, dan kan dat slechts naar 1
'document root' verwijzen, wat weer betekent dat u niet over meerdere
sites beschikt, maar dat iedereen dezelfde informatie zal zien, maar als
dat het geval zou zijn, dan zijn 'virtual hosts' voor u nutteloos.

Dankzij DNS kan een server, ook als die slechts 1 IP adres zou
bezitten, onder meerdere namen worden bereikt. De meeste TCP/IP
protocollen werken op IP niveau, maar HTTP verwacht dat de 'browser'
in de header van een bericht ook de 'naam' van de host vermeldt,
en de web server kan verschillend reageren afhankelijk of hij als
'Erelid Paai' of 'Weledelzeergeleerde heer Paijmans' wordt aangesproken.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
Toen ik jong en cynisch was, geloofde ik dat 99 % van alles onzin is.
Nu ik een man ben, besef ik me dat die regel ook op zichzelf kan worden