[linux] brain teaser: hoe bepaal ik het IP adres van een apparaat zonder display

Zo Apr 23 13:58:17 CEST 2017

Aldus schreef paai op Sun, Apr 23, 2017 at 11:40:19AM +0200:
> Niet meteen een Linuxprobleem, maar misschien toch leuk.
>
> Ik heb een kastje met twee knoppen, waarin de besturing van een rolluik, met
> arduino+wifi. Bij het programmeren van de arduino heb ik een vast IP adres
> meegegeven.

De simpele oplossing: geef de nieuwe eigenaar alle benodigde informatie
en software.

> Stel nu dat ik verhuis en de nieuwe eigenaar wil dat ding ook gebruiken. Het
> is natuurlijk niet zeker dat zijn router op hetzelfde subnet zit. Ik kan in
> plaats van een vast IP adres dhcp gebruiken, maar dan moet hij/zij slim
> genoeg zijn om dat subnet te scannen of de clients-list van de router te
> kunnen interpreteren.

Nu zou de oplossing kunnen bestaan uit het aansluiten van het apparaat
op een ethernet switch en dan met RARP of arping naar het broadcast
adres 255.255.255.255 de adressen van de aangesloten hosts achterhalen.

De eigenaar kan dan zijn IP plan dusdanig instellen dat het apparaat
bereikt kan worden. Nog simpeler is het gebruik van DNS zodat de hele
mensheid het adres van rolluik.paijmans.net kan opvragen.

> Ik kan natuurlijk ook die twee knoppen gebruiken om blind een IP adres in te
> laten voeren. Dat is ook een hoop gehannes met tientallen keren op de
> knoppen drukken zonder terugkoppeling of je ergens een fout maakt.
>
> Kortom, wat is de meest eenvoudige manier om in de gegeven omstandigheden
> een nieuw IP nummer vast te stellen?

Het gebruik van WiFi maakt het probleem nogal lastig. Met een wireless
sniffer is het ESSID nog wel op te vragen, maar nu nog de login
gegevens. (de Arduino zal ze kennen, maar het nieuwe Access Point niet).

> --
> Paai v.a. Danzig

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth