[linux] HP notebook gekocht, baggerervaring. Wil netwerkverbinding op ubuntu, zoek hulp (lang bericht)

Do Apr 27 16:44:49 CEST 2017

Aldus schreef Julien Michielsen op Thu, Apr 27, 2017 at 03:19:26PM +0200:
> Ik heb een jaar of 5 geleden een HP 650 gekocht, en daar ben ik al een jaar
> of vijf redelijk
> tevreden mee.  Niet meer dan redelijk: het apparaat loopt regelmatig vast.

Onder Linux?? Wat gebeurt er dan precies? Een kernel panic? Hoe vaak
heeft u over dat probleem geklaagd op deze mailing lijst, de kernel
mailing lijst, bij Suse, en/of bij HP?

> Er zit als pro-
> ceesor een Intel® Celeron(R) CPU B830 @ 1.80GHz × 2 in, en dat is laten we
> zeggen geen
> sterk werkpaard.  Liep regelmatig vast, en om dan weer opnieuw opstarten om

Allicht bestaat er snellere hardware en tegenwoordig ook al voor prijzen
onder een miljoen.

> daarna je land specificeren, en het product-type (15 ba071nd). Dat type
> wordt niet
> herkend, en het is vandaag ook niet mogelijk hun helpdesk te bellen omdat
> hun perso-
> neel ook vrij heeft voor koningsdag.

De service van HP zou per land kunnen verschillen. Hoe moeilijk is het
om morgen nog eens te bellen? Of naar België ter verhuizen?

> Daar heb ik verder niet op gereageerd. Ik heb gevonden dat ik de RTL8723BE
> het zou
> moeten doen als netwerkdriver.  Die krijg ik niet geïnstalleerd onder SuSE
> (die
> installatie is ook moeilijk wanneer je geen netwerktoegang hebt, maar tja,
> ophalen

Ook niet via ethernet?

Op mijn HP Compaq laptop uit 2009 werkt de WiFi ook problematisch.
Vorig jaar heb ik OpenSuse 42 geïnstalleerd en toen werkte het helemaal
niet meer - ook onder andere OSsen niet. Herinstallatie van Grub (boot
sector) loste het op.

> met andere laptop en usb-stick werkt ook ;-) )
> Daarom wil ik proberen hoe het gaat met Ubuntu.    Daar ben ik vastgelopen:
> ubuntu wil standaard de hele disk voor zich nemen, en dat zou betekenen dat
> de
> te

Gebruik dan iets anders (desnoods Windows) om de partities te maken en
installeer dan op een bestaande partitie die mag worden overschreven.

> installeren?  He zou fijn zijn wanneer je dan in de buurt van Rotterdam
> woont.
> Dan kan ik gemakkelijker naar je toe komen dan wanneer je in Roodeschool of
> Usquert
> woont. (Al zou ook dat kunnen .... ;-) )  Of mogelijk zou ik telefonisch
> hulp
> kunnen krijgen.

U kunt op 20 mei a.s. met uw laptop een bezoek brengen aan de
bijeenkomst van de NLLGG in Utrecht of de bijeenkomst van de OpenSource
IG in Eemnes, waar vast iemand te vinden is die u kan helpen.

Of probeer https://buurtlinux.nl/zoek-hulp/

> of dat ik duidelijk een miskoop heb gedaan omdat de notebook weinig beter is
> dan de
> HP-650 die ik al heb.  Ik heb een maand de tijd om te beslissen of ik de
> machine

U bent er niet in geslaagd om hardware te kopen die sneller is dan een
oude Celerron??

Met koninklijke groet,

Daniel von Asmuth