[linux] HP notebook gekocht, baggerervaring. Wil netwerkverbinding op ubuntu, zoek hulp (lang bericht)

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Apr 28 08:41:50 CEST 2017

On Thu 27 Apr 2017, Julien Michielsen wrote:

> Ik heb een jaar of 5 geleden een HP 650 gekocht, en daar ben ik al een jaar
> of vijf redelijk
> tevreden mee.  Niet meer dan redelijk: het apparaat loopt regelmatig vast.
> Er zit als pro-
> ceesor een Intel® Celeron(R) CPU B830 @ 1.80GHz × 2 in, en dat is laten we
> zeggen geen
> sterk werkpaard.  Liep regelmatig vast, en om dan weer opnieuw opstarten om
> een beetje
> snelheid te krijgen was een regelmatig terugkerend fenomeen.

Dat klinkt nogal alsof ie warmte problemen heeft.
Vaak raakt het koelsysteem van laptops verstopt met stof omdat ze op
bed /bank / andere niet-optimale locaties gebruikt worden en daar van
alles naar binnen zuigen. Bij gebrekkige koeling wordt de snelheid
teruggeschroefd om niet te oververhitten (thermal throttling) en als het
toch te heet wordt, ja, dan loopt ie vast.

Een keertje openen en voorzichtig stofzuigen kan wonderen doen. HP's
zijn meestal wel onderhoudsvriendelijk.

> Daarom dacht ik iets snellers te kopen, en ik heb een andere HP gekocht: de
> HP-15ba071nd.

Als ik daarop zoek kom ik vooral nederlandse sites tegen. Op HP zelf zie
ik dat het product number X8P17EA is.

> Daar heb ik verder niet op gereageerd. Ik heb gevonden dat ik de RTL8723BE
> het zou
> moeten doen als netwerkdriver.  Die krijg ik niet geïnstalleerd onder SuSE

Op 1e scherm met google resultaten als ik zoek op RTL8723BE:

http://ghoshbishakh.github.io/blog/blogpost/2016/03/05/rtl8723be-hp.html
"Making rtl8723be Wireless Adapter Work In Linux"

Paul