[linux] Fwd: Re: Stora Nas

Do Dec 7 11:54:05 CET 2017

Aldus schreef paai op Wed, Dec 06, 2017 at 08:39:25PM +0100:

> Ik begrijp nu het probleem: Windows herkent de map 'gedeeldeBestanden' wel
> als een directory of map, en Linux niet.
> In een andere email zegt Daniel dat Windows een drieletterige
> bestandsextensie gebruikt om het filetype te herkennen (een 'map' is ook
> alleen maar een filetype), maar volgens mij is dat niet zo: een map (of
> folder of directory) kan heel goed een drieletter-extensie hebben.

In feite kennen Unix en Windows verschillende typen 'files'; voor de
beginner zijn de belangrijkste:
- gewone platte file, dat is een reeks van 0 of meer data bytes
- directory, die bevat twee (nl '.' en '..') of meer (namen van) files
  of (sub)directories. Windows gebruikers spreken vaak van 'folder'.

Het SMB protocol is in staat om directories op de server (NAS) ook te
presenteren als directories op de client (desktop of laptop) en gewone
files dito. (vergeet Windows mailboxes en Unix domain sockets even).
De bestandsnamen moeten ook redelijk overeenkomen, ook als die chinese
lettertypen bevatten en ook de lengte. Unix onderscheidt 'ctime', 'mtime'
en 'atime' velden, wat Windows niet doet. Linux snapt de file attributes
als 'hidden', 'system' en 'archive' niet. Windows kent geen 'setuid' of
'sticky' bits. De toegangsrechten zijn nog ingewikkelder: de server en
de client moeten het nummer van het account vertalen naar een naam als
'paai' en dan de toegangsrechten van dat account van Windows naar Posix
ACLs.

Het verhaal over bestandstypen is van toepassing op gewone files.
E-mail en het web maken gebruik van MIME-types om programma's te
vertellen over de inhoud van een file, maar dan moet de afzender
het formaat wel juist hebben herkend. Unix gebruikt daar meestal de
magic bits voor.

Andere besturingssystemen (bijv. OpenVMS) kennen verschillende typen files
met constante of variabele recordlengte. Als een C-programma in Unix
een bestand opent in text mode of binary mode maakt dat niets uit, maar
in Windows wel: de regeleinden worden daar verschillend behandeld.

> Alles bij elkaar ben ik nu wel erg nieuwsgierig waarom een directory onder
> windows wel en onder Linux niet als een directory wordt herkend. Wat zeggen
> beide operating systemen over de mogelijke share opties voor dat bestand?

Dat zou eigenlijk wel moeten. Sommige Windows folders zijn geen normale
disc directories en worden bijv. 'libraries' genoemd. (geen verband met
static libraries of shared libraries).

Verder: de 'snelkoppelingen' van Windows en de 'symbolic links' van Unix
zijn qua functie vergelijkbaar, maar worden door SMB niet in elkaar
omgezet.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth