[linux] Lokatie

Vr Dec 8 11:55:33 CET 2017

Aldus schreef Guus Snijders op Thu, Dec 07, 2017 at 09:57:05PM +0100:
> Op 7 dec. 2017 21:37 schreef "Leon van Geel" <leonvgeel op gmail.com>:
>
> Hallo Guus,
> Klik ik op eigenschappen bij GedeeldeBestanden staat er  Type:
> netwerkstation, bestandssysteen: NTFS.

dat 'NTFS' lijkt me misleidend.

> [...]
> andere groepen en gebruikers dan bij de GedeeldeBestanden.
> Bij MijnBestanden zie ik de gebruiker: Server(servernaam), iedereen en www(
> UnixGroup\www)
> Bij GdeeldeBestanden zie ik: iedereen, apache (Unix User\apache) en user
> (UnixGroup\users)
> Al die gebruikers en groepen hebben speciale machtigingen die ik niet kan
> veranderen.
>
> Dát is eigenlijk wel een goeie; voor zover ik weet doen DLNA en UPNP niet
> aan permissies. Dat doet dan toch weer webdav denken.

Dat account 'Apache' suggereert sterk dat het geen gewone SMB share is,
maar kennelijk zorgt de Netgear software op de één of andere manier
ervoor dat de bestanden onder Windows als een mountable file system
worden gepresenteerd. Voor de permissies lees de handleiding die Paai
vond en gebruik bijv. de web-interface van het apparaat. (de ene
drive letter zijn bestanden die voor alle legale gebruikers toegankelijk
zijn, de andere alleen voor één gebruiker). Het suggereert ook dat het
apparaat onder Linux of zoiets loopt.

> Kan evt ook met;
> Start - uitvoeren, cmd
> En in de opdrachprompt het commando:
> net use Z:
> gebruiken. Met wat mazzel staat daar ook het protocol (al wordt die ook
> daar soms verstopt).
>
> Ikzelf heb nog steeds het vermoeden dat het over de rechten gaat, ook lees
> ik veel om iedere map van GedeeldeBestanden te mounten maar heb hier nog
> geen duidelijk beschrijving kunnen vinden.

Als je een bestand in Windows vergeefs probeert te openen kun je toch
wel aan de foutmelding zien of je geen permissie hebt of dat er iets
anders mis mee is. Het probleem met de extensies omzeil je doorgaans
door een geschikt programma, zoals Vim voor Windows, te starten en vanuit
het programma het gewenste bestand te openen.

> Zou goed kunnen, maar ook dan moet je eerst het gebruikte protocol weten...

Kijk naar de TCP of UDP poort nummers - dat zegt al een hoop. En anders
wordt het tjid voor Wireshark.

Het bovenstaande verhaal praat alleen over Windows.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together