[linux] Lokatie

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Do Dec 7 21:57:05 CET 2017

Op 7 dec. 2017 21:37 schreef "Leon van Geel" <leonvgeel op gmail.com>:

Hallo Guus,
Klik ik op eigenschappen bij GedeeldeBestanden staat er  Type:
netwerkstation, bestandssysteen: NTFS.
Selecteer ik een map (gedeeldemuziek\Adele) dan zie ik: Z:\GedeeldeMuziek

Ai, een drivemapping (schijfletter Z in dit geval), daar had ik even niet
op gerekend. Staat er nog iets nuttigs bij de eigenschappen van de "Z:"
schijf zelf?

Als ik kijk bij het tabblad beveiliging bij de map: MijnBestanden zie ik
andere groepen en gebruikers dan bij de GedeeldeBestanden.
Bij MijnBestanden zie ik de gebruiker: Server(servernaam), iedereen en www(
UnixGroup\www)
Bij GdeeldeBestanden zie ik: iedereen, apache (Unix User\apache) en user
(UnixGroup\users)
Al die gebruikers en groepen hebben speciale machtigingen die ik niet kan
veranderen.

Dát is eigenlijk wel een goeie; voor zover ik weet doen DLNA en UPNP niet
aan permissies. Dat doet dan toch weer webdav denken.

Kan evt ook met;
Start - uitvoeren, cmd
En in de opdrachprompt het commando:
net use Z:
gebruiken. Met wat mazzel staat daar ook het protocol (al wordt die ook
daar soms verstopt).

Ikzelf heb nog steeds het vermoeden dat het over de rechten gaat, ook lees
ik veel om iedere map van GedeeldeBestanden te mounten maar heb hier nog
geen duidelijk beschrijving kunnen vinden.

Zou goed kunnen, maar ook dan moet je eerst het gebruikte protocol weten...

Mvg, Guus Snijders