[linux] rechten wijzigen aan client kant van NAS

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Dec 10 16:42:57 CET 2017

On Sun, Dec 10, 2017 at 03:06:35PM +0100, Leon van Geel wrote:

> Hallo Geert,
> Dat weet ik
> maar op een schone installatie zonder updates werkt het goed dus de server
> accepteert de beheerder
> verder heb ik gecontroleerd wat er te controleren viel
> en het enige stapje zijn die rechten alleen kom ik er niet aan uit
} uid en gid zijn gelijk
> verder is mijn kennis nog niet zo groot daarom heb ik een oude laptop
> geinstalleerd om te proberen

Ga er gerust van uit dat het complexer is dan brood bakken.

Zo ben ik van mening dat de stelling
} uid en gid zijn gelijk
te kort door de bocht is.

Onderzoek c.q.  controleer danwel complementeer dit traject

user ....
op linux computer ..L..
heeft uid .... en gid ....

computer ..L.. heeft share ..S.. van NAS ..N..
gemount m.b.v. optie  uid=....,gid=....  als NAS user ..NU..

op ..L..  laat `ls -l` zien dat de share bestanden van user .... zijn
`ls -ln` laat uid .... en gid .... zien.

Vanaf een windows computer zijn de share bestanden te wijzigingen.
Dat gebeurd door dezelfde  NAS user ..NU..

Door NAS ..N.. worden stukken disk gedeeld als zijnde "shares".
Protocol wat daar voor gebruikt wordt is ..P..
dat blijkt uit ....    (dan wel iets wat we niet weten)

Verder heeft ..N.. ook deze protocollen ....,  ....,   ....

Dat ..N.. hetzelfde protocol voor zowel windows en linux gebruikt
is ...wel/niet... vastgesteld.

Terug naar

Besef dat de vraag eigenlijk is

  Hoe aan client kant iets te krijgen wat aan server kant bepaald wordt?

Groeten
Geert Stappers
--
Leven en laten leven