[linux] Stora nas

Zo Dec 10 19:29:42 CET 2017

Aldus schreef Leon van Geel op Sun, Dec 10, 2017 at 03:42:37PM +0100:
> Daniel,
> in fstab stond users ipv user
> nu kan ik via Linux en Windows alles benaderen
> alleen in Linux kan ik alleen als root de mappen wijzigen

Vermoedelijk een kwestie van de gewenste opties van het mount commando....

> helaas lukt het me nog niet om dat te veranderen met chmod
> ik weet niet goed wat ik dan moet typen
>
> het gekke is dat op een schone installatie (oude laptop gekocht om te
> proberen) de server volledig te benaderen is
> pas na een update (1 van de 20) gooit alles in de war
> hoewel ik soms gek word van commando's etc. ga ik het wel steeds leuker
> vinden

> nu hopen dat iemand mij kan helpen met de rechten

Dat heb ik al uitgelegd, maar u kunt het nog eens netjes nalezen op
http://bakunin.xs4all.nl/artikelen/permissies.pdf
http://bakunin.xs4all.nl/artikelen/permissies.doc

Bedenk dat we hier net doen alsof de client en de server beide Windows™
draaien, terwijl dat misschien in beide gevallen Linux is. Verder praat
het stuk alleen over Discretionary Access Control, terwijl sinds Vista
Mandatory Access Control van belang is en volgend jaar komt Microsoft
Corporation met een nieuw model om toegang tot files en directories te
regelen.

Heel simpel kun je stellen dat je permissie krijgt om een bepaalde
bewerking op een bestand uit te voeren als zowel de client als de server
toestemming geven.

Dus als u een bestand op de server wel kunt lezen, maar niet
overschrijven komt dat door:
- write locks aan de server kant (mandatory of advisory)
- capabilities (privileges) van het server proces
- NetBIOS locks (die herkent u als aparte files)
- mount opties op de server en kernel gedrag (die bijv. spontaan besluit
  om een FS read-only te remounten)
- export opties op de server
- file attributes (i.h.b. R)
- file permissies (ACLs)
- mount opties op de client
- capabilities van het user proces op de client
- write locks (mandatory of advisory) van andere processen op de client

Stel dat een file /a/b/c/d/e op de server heet en op de client
Z:\f\g\c\d\e. Dan tellen ook de permissies en rechten op de directories
/, /a, /a/b/, /a/b/c, /a/b/c/d/e, Z:\, Z:\f, Z:\f\g allemaal mee om te
bepalen of u bestand 'e' kunt benaderen, inclusief de geërfde ACLs.

....maar dat wilt u vast niet allemaal weten:-(

In plaats van SSH kunt u ook proberen:

smbclient -U xxxxxxx //ipadres/GedeeldeBestanden
waarin u de 'xxxxxxx' vervangt door een account op de Stora en daarna het
bijbehorende wachtwoord intypt en 'ipadres' door het IPv4 adres of de
NetBIOS naam van het apparaat.

Eenmaal ingelogd krijgt u een aparte prompt. Het 'ls' commando geeft een
lijst met gedeelde bestanden en met 'stat' of 'allinfo' krijgt u
informatie over de toegangspermissies op de server, zodat u die kunt
vergelijken met de permissies op de client.

> Lonneke

Grrr...

Daniel

--