[linux] Stora nas

Kees Theunissen C.J.Theunissen op differ.nl
Za Dec 9 14:27:03 CET 2017

On Sat, 9 Dec 2017, Guus Snijders wrote:

>Op 9 dec. 2017 08:27 schreef "Leon van Geel" <leonvgeel op gmail.com>:
>
>Hallo,
>kon het vannacht niet laten en na 50 mails, forums etc. heb ik eea
>geprobeerd
>zie de map gedeelde bestanden in netwerk maar krijg de volgende fout:
>mount: only root can mount/
>
>in fstab is de volgende regel:
>//ipadres/GedeeldeBestanden /media/GedeeldeBestanden cifs
>username=xxxxxxx,password=xxxxxx,
>rw,noauto,credentials=/home/leon/.smbcredentials,
>iocharset=utf8,gid=1000,gid=1000,file_mode=0777,dir_mode=0777,users 0 0

> [...]

Dat vind je ook niet in de fstab(5) manpage; althans niet in die van
mij. Maar in de mount(8) manpage lees ik onder het kopje
"The non-superuser mounts.":

   Only the user that mounted a filesystem can unmount it again.
   If any user should be able to unmount, then use users instead
   of user in the fstab line.

Puur voor het mounten zit er dus geen verschil tussen de opties
"user" en "users".

Ik denk wel dat in bovenstaande fstab regel in plaats van
"gid=1000,gid=1000" bedoeld zal zijn "uid=1000,gid=1000".
Maar ook dat zal voor het mounten geen verschil mogen maken.

Persoonlijk denk ik dat ik in plaats van "file_mode=0777,dir_mode=0777"
zou kiezen voor "file_mode=0644,dir_mode=0755".
Ben je er van bewust dat de uid, gid, file_mode en dir_mode alleen maar
bepalen hoe de share gepresenteert wordt op je linux systeem.
Je kan deze mount opties wel gebruiken om toegangsrechten in te
perken op je linux systeem, maar je kan nooit meer rechten krijgen
dan wat de "access crontrol list" op je NAS toestaat.  Of je
daadwerkelijk mag schrijven wordt uiteindelijk bepaald door de NAS
en is afhankelijk van de credentials die je bij het mounten gebruikt.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen, Systeem- en netwerkbeheerder,   Tel: 040-3334724
Dutch Institute For Fundamental Energy Research (DIFFER)