[linux] tegenhanger van `cat`

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Di Dec 12 13:13:42 CET 2017

On Tue, Dec 12, 2017 at 01:14:33AM +0100, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Google 'useless uses of cat' voor voorbeelden van het 'cat' commando
> met slechts 1 input filer, want
> cat garbage.in | dog
> is beginnerstaal voor
> dog <garbage.in
>

> zoals
> dog <garbage.in | cat >garbage.out
> kan worden vervangen door
> dog garbage.in >garbage.out

Ik heb onaangename gevoel dat het programma `dog` niet bestaat,
dat er een grap gemaakt wordt.

On Tue, Dec 12, 2017 at 10:49:40AM +0100, meine wrote:

> wat probeer je precies te regelen?

Output in een bestand.
Zonder "file redirect" te gebruiken.
(Zonder    >    te gebruiken.)
(Zonder groter-dan-teken te gebruiken.)

> (als je geen CLI gebruikt, zou je 'cat' ook eigenlijk niet
> tegenkomen...)

Ja, de uitdaging van een vraag goed formuleren.
Het is inderdaad zou dat vaak vragen gesteld worden
over de plek waar men vast zit. Doorvragen kan opleveren
dat men eerder reeds een verkeerde afslag heeft genomen,
dat het beter is om weer dichter naar het originele probleem
te gaan.

Ik zit / zat toch echt met de vraag

On Tue, Dec 12, 2017 at 09:21:05AM +0100, Bart-Jan Vrielink wrote:

> Niet helemaal exact hetzelfde (het doet namelijk net iets meer dan je
> wilt) is tee.
>
> tee splitst stdin in 2 stromen: 1 naar stdout (die je in dit geval
> wilt negeren) en 1 naar een bestand.

Ja, door het plaatsen van T-stuk krijg ik inderdaad output in bestand.
De gratis tweede stroom is echter niet gewenst.

Het is  `dd`  waarmee ik output in een bestand krijg ( zonder > )

   outputgenerator | dd of=bestand

Groeten
Geert Stappers
--