[linux] tegenhanger van `cat`

Di Dec 12 14:30:13 CET 2017

Aldus schreef Geert Stappers op Tue, Dec 12, 2017 at 01:13:42PM +0100:

> Ik heb onaangename gevoel dat het programma `dog` niet bestaat,
> dat er een grap gemaakt wordt.

Zoals de Paai al doorhad kun je 'tac' als grapje beschouwen, maar
'dog' mag je zelf schrijven of vervangen door een willekeurig commando
dat de eigenschap heeft dat het een of meer parameters accepteert en
die interpreteeert als te verwerken input bestanden. Ik had er een '$"
voor moeten zetten om aan te geven dat het als variabele bedoeld was.

> Ja, door het plaatsen van T-stuk krijg ik inderdaad output in bestand.
> De gratis tweede stroom is echter niet gewenst.

Beter zelfs: je kunt meerdere bestanden opgeven en de zelfde input komt
dan in allenmaal. De output kun je omleiden >/dev/null

> Het is  `dd`  waarmee ik output in een bestand krijg ( zonder > )
>
>    outputgenerator | dd of=bestand

Als je geen groter-dan teken kunt typen kun je dd of=/dev/null
gebruiken, maar ook de output van tee pijpen | tar -cf /dev/null /dev/stdin

Suc6,

Daniel

--

		Geeks of a feather cruft together