[linux] Met bash parameter functie aanroepen

Eric de Hont eric op hobiho.nl
Di Dec 19 09:54:38 CET 2017

Op 18-12-17 om 19:50 schreef Frans van Berckel:
> [...]
Naar mijn mening voorkom je dat juist met gestructureerd programmeren,
omdat je bij het opzetten van een functie alle overbodigs weglaat.

Een reden om van functies af te zien is wanneer alle code in je script
sequentieel wordt afgespeeld. Functies worden pas echt interessant als
je binnen of buiten je script code wilt hergebruiken.

> Helemaal van functies afgestapt. Ik dacht, het is beter om te
> achterhalen, welke stap je kan overslaan.

Jammer, als je je script meestuurt als bijlage, wordt deze niet gequote
bij het beantwoorden.

Dan maar met de hand.

    ##!/bin/bash

Het formaat van de shebang is #!/bin/bash. Zet je er nog een # voor, dan
heb je geen shebang meer. Als je geluk hebt werkt het gewoon...

    #
    ## Building an oldstable Debian kernel packages,
    ## which is no longer available in unstable
    #

Ik zou er van maken:

#
## Building oldstable Debian kernel packages,
## which are no longer available in unstable
#

	echo -e "Error: Are you\nrunning a ${oneofthem} based distribution?">&2

Waar definieer je $oneofthem?

Wat me opvalt is dat je niet checkt of een mkdir slaagt, terwijl je
daarna wel een cd naar die dir doet.

--
Eric