[linux] Met bash parameter functie aanroepen

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Di Dec 19 11:30:37 CET 2017

On Tue, 2017-12-19 at 09:54 +0100, Eric de Hont wrote:

> Naar mijn mening voorkom je dat juist met gestructureerd
> programmeren, omdat je bij het opzetten van een functie alle
> overbodigs weglaat.

Na zo'n pleidooi, er zit er weer ééntje in.

> Een reden om van functies af te zien is wanneer alle code in je
> script sequentieel wordt afgespeeld. Functies worden pas echt
> interessant als je binnen of buiten je script code wilt hergebruiken.

Dat is in der daad niet van toepassing, laat hem toch maar staan.

> Jammer, als je je script meestuurt als bijlage, wordt deze niet
> gequote bij het beantwoorden.

Goed punt, straks eens kijken of dat nu beter lukt.

> Dan maar met de hand.
>
>     ##!/bin/bash
> Het formaat van de shebang is #!/bin/bash. Zet je er nog een # voor,
> dan heb je geen shebang meer. Als je geluk hebt werkt het gewoon...

De nllgg list server is wat strict. Of kwam dat door de .sh extensie?

> #
> ## Building oldstable Debian kernel packages,
> ## which are no longer available in unstable
> #

Done ...

> 	echo -e "Error: Are you\nrunning a ${oneofthem} based
> distribution?">&2
>
> Waar definieer je $oneofthem?

Toch maar weer gewoon Debian van gemaakt ;-)

> Wat me opvalt is dat je niet checkt of een mkdir slaagt, terwijl je
> daarna wel een cd naar die dir doet.

Done ...

Hoe vang ik in bash het beste een dpkg -i package.deb error af?

Zie script versie, van later vandaag.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel