[linux] php-vraag

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jan 4 10:58:43 CET 2017

On Wed 04 Jan 2017, paai wrote:

> Ik zit alweer een ochtend dom naar het probleem te kijken hoe ik vanuit php
> een commando via 'system'' moet uitvoeren.  Al jaren lang zonder veel
> problemen gedaan, maar nu is er weer iets raars. Het voorbeeld met 'ls'
> werkt zoals verwacht, maar wat ik wil, met 'amixer' het geluid uitzetten,
> geeft nada. Ook nog geprobeerd met: sudo su paai -c 'amixer...', met de

Zal wel te maken hebben dat de user in group 'audio' moet zitten om dat
te mogen.

> juiste paths voor sudo en su, maar het helpt allemaal niet veel...

Daar is weer de vraag of sudo enzo wel allemaal correct geconfigureerd
is om te doen wat je wilt.

Beter om www-data (of welke user ook gebruikt wordt om de webserver uit
te voeren op jouw distro) toe te voegen aan de group 'audio':

adduser www-data audio

en dan de webserver te stoppen en starten (restart is mogelijk niet
voldoende, als ze "slim" proberen te doen).

>  $command="/usr/bin/amixer set PCM 0";    //$command="ls";
>

>   $last_line=system($command,$retval);
>   echo $command ."; ".$retval." ".$last_line."<br>";
>
> en dat geeft een exit code van 1 terug (en geen $last_line):

Kijk ook eens in de error.log van de webserver.

Paul