[linux] php-vraag

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jan 4 13:41:46 CET 2017

On Wed 04 Jan 2017, paai wrote:

> Nu wil ik via 'system' commandos aan clementine geven (alternatief voor
> Amarok).
>
> Een lopende clementine (X interface) kun je via de CLI bijsturen met
> bijvoorbeeld
>
> $ clementine -f
>
> om naar het volgende nummer te gaan. Als ik dat via PHP probeer, met '2>&1'
> erachter om wat te zien, komt er een heleboel gemekker over unable to
> connect to X server. Op zich snap ik wel dat hij niet gelukkig is als

Klopt, communiceren met X dingen kost wat meer moeite.

Sowieso moet je een DISPLAY in je environment hebben die aangeeft welke
X sessie mee te communiceren, dat zal doorgaans wel lukken met een
export DISPLAY=:0

Maar dan krijg je te maken met de X security. Op een lokaal systeempje
zou ik het doen als volgt:

Als jezelf, binnen je X sessie (dus bv. vanuit een xterm):
  xhost +local:
Hiermee geef je aan dat iedereen en alles wat op je lokale systeem
draait, ook X dingen mag doen.

Als www-data:
  env DISPLAY=:0 clementine -f

Paul