[linux] Steeds meer problemen met het printen van PDF-bestanden

lnx lnx op kpnmail.nl
Di Jan 17 14:46:11 CET 2017

On 17/01/17 11:44, Paul Slootman wrote:

> Je verwart nu package namen met commando namen.

Oeps, inderdaad nu je het zegt.

> De package dos2unix bevat dus (ook) het commando unix2dos.
> Installeer dos2unix, dan kun je unix2dos uitvoeren.

Inmiddels gebeurt.

> Sterk staaltje naar boven afronden? Of heeft ie naast de DIMMs ook nog
> 4MB intern geheugen?  Overigens verder niet relevant.

Precies, standaard werd zo'n printer destijds met 4MB geleverd en de 3
stuks 32MB-geheugenmodules zijn er later bijgeplaatst.

> Probeer iig:
>
> cat bla.pdf > /dev/parport0

$ cat 20170115.www.thuisarts.nl.winterhanden_wintertenen.pdf > /dev/parport0
cat: write error: Invalid argument

> Of anders:
>
> pdf2ps bla.pdf > /dev/parport0

$ pdf2ps 20170115.www.thuisarts.nl.winterhanden_wintertenen.pdf >
/dev/parport0

Er gebeurt niks en lpq geeft:

$ lpq
HP_LaserJet_4000 is ready
no entries

*****

Om terug te vallen op een eerdere post van Daniel:

On 24/11/16 12:06, Daniel C. von Asmuth wrote:
> Een simpele test:
> echo -ne "Ik ben druk, maar jij bent drukker.\xd\xa\xc" >/dev/lp0
> (uit te voeren als root, zou met alle normale line printers moeten
> werken)

$ echo -ne "Ik ben druk, maar jij bent drukker.\xd\xa\xc" >/dev/lp0

Dit werkt wel en het blaadje wordt netjes geprint maar naar
/dev/parport0 geeft dit:

$ echo -ne "Ik ben druk, maar jij bent drukker.\xd\xa\xc" >/dev/parport0
-bash: echo: write error: Invalid argument

> Als u in CUPS een grafische testpagina kunt afdrukken, dan zijn de
> juiste drivers ook ge"installeerd voor zover u die nodig hebt.
>
> De volgende test:
> date | lpr -P hplaserjet4000
> Dit keer uit te voeren als een gewone gebruiker. Als dat lukt werkt
> de print spooler ook. Zo niet, probeer dan eens
> http://localhost:631/

$ date | lpr -P HP_LaserJet_4000

Werkt en het blaadje met daarop de datum wordt netjes uitgeprint!

*****

Het probleem begon afgelopen Zondag met het printen, of beter gezegd het
niet printen, van de volgende Webpagina:

https://www.thuisarts.nl/winterhanden/ik-heb-last-van-winterhanden-of-wintertenen

(By the way, nu print ie het wel uit wat ie afgelopen Zondag dus niet deed.)

Blijft de vraag waarom:

$ sudo pdf2ps 20170115.www.thuisarts.nl.winterhanden_wintertenen.pdf >
/dev/parport0

niet werkt.