[linux] Steeds meer problemen met het printen van PDF-bestanden

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Jan 17 14:58:19 CET 2017

On Tue 17 Jan 2017, lnx wrote:

> Om terug te vallen op een eerdere post van Daniel:

> $ echo -ne "Ik ben druk, maar jij bent drukker.\xd\xa\xc" >/dev/lp0
>
> Dit werkt wel en het blaadje wordt netjes geprint maar naar
> /dev/parport0 geeft dit:
>

> $ echo -ne "Ik ben druk, maar jij bent drukker.\xd\xa\xc" >/dev/parport0
> -bash: echo: write error: Invalid argument

OK, dus de device heet /dev/lp0 en niet /dev/parport0, duidelijk toch.

> Blijft de vraag waarom:
>
> $ sudo pdf2ps 20170115.www.thuisarts.nl.winterhanden_wintertenen.pdf >
> /dev/parport0
>
> niet werkt.

Probeer het eens met /dev/lp0

Overigens heeft die sudo hier totaal geen effect (of je moet die pdf
file niet zomaar kunnen lezen). De redirect naar de device gebeurt
VOORDAT sudo gestart wordt. Typische oplossing zou zijn:

    pdf2ps 20170115.www.thuisarts.nl.winterhanden_wintertenen.pdf | sudo tee /dev/lp0 > /dev/null

Paul