[linux] was Bestandsassociaties nu 4dos

Do Jan 26 10:40:24 CET 2017

Aldus schreef paai op Thu, Jan 26, 2017 at 09:32:31AM +0100:
> Gossie, ja... 4dos. Mijn favoriet voordat ik met Unix kennis maakte. Nee, ik
> heb wel eens gekeken of er iets dergelijks voor Unix was, maar niet iets dat
> mij paste.
>
> Aan de andere kant moet het niet zo moeilijk zijn zelf een dir-scriptje te
> knutselen dat beschrijvingen van de bestanden laat zien vanuit een text-file
> met beschrijvingen. Ingewikkelder zal het zijn om die beschrijvingen
> betrouwbaar met cp en mv operaties mee te laten verhuizen; moet je daar ook
> weer scriptjes  voor schrijven en voor je het weet heb je een hele nieuwe
> [...]
Vervallen? Ze heeft nooit bestaan in Unix en in DOS of andere systemen
evenmin. Ik vermoed dat het COFF formaat van Windows NT ruimte heeft
voor beschrijvingen, evenals het OOXML formaat.

Zoals Paai al aangeeft is het ondoenlijk om zelf iets voor de
command-line te knutselen met Shell-scripts of door Windows (KDE, Gnome)
te patchen.

De oplossing is een stuk eenvoudiger: veel file systems bieden ruimte
voor meta-data, dus je hoeft enkel de Linux kernel aan te passen om
een veld 'beschrijving' toe te voegen en dan het 'ls' commando om
beschrijvingen te tonen, net als find en een proggie om zelf een
beschrijving te veranderen is snel geschreven. Iets moeilijker wordt het
om programma's als 'tar', 'cpio', en 'ftp' aan te passen zodat die
beschrijvingen behouden blijven.

Hoe groot is de kans dat jouw knutsel door Linus geliked wordt?
Het advies is om over te stappen naar Windows Longhorn, want het WinFS
heeft features die voor jou vast interessant zijn. De release van
Longhorn is gepland voor 2004. Of anders IBM i, alias OS/400

https://en.wikipedia.org/wiki/WinFS
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_i

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth