[linux] Kassa software

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Vr Nov 3 09:11:01 CET 2017

On Thu 02 Nov 2017, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Kassa's voor muntgeld worden o.a. door IBM gemaakt. Die kunnen worden
> gekoppeld aan PIN-betaalterminals, die o.a. door Chess pT in Haarlem
> worden gemaakt. Tux inside? Zou best kunnen.

Alle kassa's bij AH werken met Debian. Ik heb zelf nog weleens
geprogrammeerd aan de koppeling met de PIN terminals. Hardware is
doorgaans Wincor Nixdorf.

Helaas geen opensource :-)

De basis software stamt nog uit de tijd van de jaren 80, toen was het
NCR hardware waar MS-DOS op draaide. Daar is vervolgens zeker 30 jaar
aan gesleuteld om alle extra features die AH wilde er in te krijgen.
Toen ik er een paar jaar geleden wat aan moest doen duurde het wel 3
weken voordat ik een beetje doorhad hoe het een beetje werkte... Vooral
het berekenen van bonus kortingen in alle mogelijke vormen (2 voor prijs
van 1, 2e voor 50% enz.) is een werkelijke hel. Zal ook niet geholpen
worden door het feit dat dat soort ontwikkelingen tegenwoordig
uitbesteed is en in India gedaan wordt...

Door mijn destijds collega's van Murphy Software is het geschikt gemaakt
om op linux te draaien, daarvoor zijn voornamelijk in perl interfaces
gemaakt om de kassa software voor de gek te houden dat het nog steeds
MS-DOS is... Zo wordt de touchscreen en klanten display aangestuurd via
perl/gtk. Regelmatig is directie weer onder de indruk van de mooie
folders van andere kassa software en willen ze overstappen, totdat ze
realiseren wat dat gaat kosten per maand / per kassa aan licenties.

Paul