[linux] extern dvd-station

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Di Nov 14 20:21:03 CET 2017

Op 14 nov. 2017 19:53 schreef "Daniel C. von Asmuth" <
asmuth op bakunin.xs4all.nl>:

[...]
Met een interne drive is de kans op software perikelen denk-ik klein.
Qua hardware is een ouderwets standaard model van 3,5 inch breed het
gemakkelijkst. Als je een laptop hebt, wordt het moelijker en moet je
naar speciale slanke modellen gaan zoeken. Voornamelijk een mechanisch
probleem.

Nou, het viel mij de laatste jaren op dat deze trend is omgedraaid;
De full-height modellen zijn zeldzaam aan het worden en het zijn juist de
slimlines die je 'overal' ziet.

Een 3,5" drive wordt wel flink zoeken; ik heb wel eens klein formaat
cd/dvd's gezien  (creditcard formaat), maar nog nooit een 3.5" dvd drive ;).
(Hint: hdd's komen wel voor in 3.5" formaat.  Die zijn toch écht smaller
dan CD's ;) ).

Drivers hoef je je meestal niet druk over te maken, de standaard
(generieke) drivers van je kernel zullen er vast wel mee overweg kunnen.
Hoewel ik niet weet hoe het met blueray drives zit...

Mvg, Guus Snijders