[linux] Vraag naar onlinebanking-software en HBCI

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Okt 31 14:37:08 CET 2017

On Tue 31 Oct 2017, Gerard Bekhuis wrote:

> De veiligste manier van onlinebanking is alleen mogelijk met een
> homebankingsoftwareprogrmaa in verbinding met een kaartlezer en een
> HBCI-kaart van de bank of chip-tan in verbinding met onlinebankingsoftware,
> omdat dan geen phishing mogelijk is, omdat alles dan zodanig gecrypted is.

Dat vind ik nogal een uitspraak.
De WPA 3-way handshake was ook wiskundig aangetoond veilig te zijn.

> Onlinebanking via de browser kan afgevist  en veranderd worden.

Daarvoor hebben we de SSL certificaten.

> Ik werk al sinds jaren met een onlinebankingprogramma van mijn thuisbank de
> Volksbank en met moneyplex onder Linux en bijde in verbinding met de
> kaartlezer Reiner SCT Cyberjack en een HBCI-Kaart.
> Dit is tot nu toe de allerveiligste weg om te onlinebanken, aldus de
> ontwikkelingen hier in Duitsland.

Dat zou ik ook zeggen, als ik het ontwikkeld had.
Overigens blijkt dat eigenlijk alleen in Duitsland de term HCBI gebezigd
wordt, FinTS is volgens wikipedia de opvolger.

Ik moet zeggen dat ik de Rabo reader principe wel mooi vind, waarbij een
soort qrcode getoond wordt wat door die reader gescand moet worden en
die dan laat zien wat het bedrag en begunstigde is, en waarmee je die
gegevens dan bevestig.

Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen / te weten komen met je initiele
vraag?

Paul