[linux] Heb ik hier recht op garantie? (sorry: niet-Linux)

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Apr 16 13:59:36 CEST 2018

On Mon 16 Apr 2018, Julien Michielsen wrote:

> Een aantal maanden geleden heb ik een Lenovo notebook gekocht. De  computer

Intussen dus met Linux gebruikt?

> MS-Windows 3.n, lezen. Eerste gedachte: zou ik kunnen benaderen met Wine.
> Tweede gedachte: je hebt de notebook met Windows-10, daar moet het ook mee
> kunnen. Geprobeerd Windows op te starten vanaf de notebook:
> opstart-probleem. Nou had ik toch een probleem met de cd-lezer, dus ik ging

Mogelijk veroorzaakt doordat de Linux installatie iets overschreven
heeft?

> Voor het Windows probleem moesten ze de notebook innemen, en ik zou bericht
> krijgen na reparatie. Op de reparatiebon stond: onder- zoekskosten € 25 per
> 30 minuten, herinstallatie Windows, indien nodig,
> € 40.  Wanneer op een recent geleverde notebook (half jaar geleden) het niet
> gebruikte OS weigert op te starten, moet de leverancier dit dan niet als een
> garantieverplichting zien, en het systeem kosteloos terug in taart van
> werking brengen?

Aangezien er wel degelijk op de harde schijf e.e.a. uitgevoerd is, vind
ik het wel aannemelijk dat dat het opstarten (mogelijk zelfs ook nog de
installatie) van Windows daar last van krijgt.

In een zelfde situatie zou ik sowieso eerst windows starten om te
constateren dat alles het gewoon doet, dat is (helaas) gewoon een stuk
makkelijker uit te leggen dan als er alleen linux op draait.
Pas als windows loopt en alles het doet, zou ik beginnen aan linux te
installeren.

Hoe heb je linux geinstalleerd? Windows partitie verkleind? Daarbij wel
de evt. (meestal wel aanwezige) recovery partitie intact gelaten? Die
wordt vaak ook gebruikt voor de initiele installatie.

Paul