[linux] shares mounten

Za Apr 28 00:06:58 CEST 2018

Aldus schreef Fred op Fri, Apr 27, 2018 at 03:00:01PM +0200:
> [...]
> wel maar ik heb toch wat twijfels over de door mij toegepaste methode. Deze
> twijfel is ontstaan omdat het mij niet lukt om de shares op de nas per
> gebruiker te mounten. Dus als ikzelf inlog op de laptop, ik mijn share op de
> nas beschikbaar heb in mijn omgeving en als bijv. mijn vrouw inlogt, zij
> haar share beschikbaar krijgt in haar omgeving.
>
> Ik denk dat ik hiervoor op /home/gebruiker/ nivo moet configureren ipv
> systemwide zoals ik dat nu heb getracht maar ik heb geen idee hoe dat aan te
> pakken. Hopelijk vind ik hier wat uitleg/tips...

Tegenwoordig kunnen Window Managers netwerk shares benaderen in  user space....

> /dev/sr0        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
>
> //192.168.178.32/usenet/ /mnt/share/usenet cifs
> uid=0,rw,credentials=/etc/cifspasswd 0 0
> //192.168.178.32/music/ /mnt/share/muziek cifs
> uid=0,rw,credentials=/etc/cifspasswd 0 0
> //192.168.178.32/homes/fred/ /mnt/share/nas cifs
> uid=0,rw,credentials=/etc/synologypasswd 0 0

Nu hangt het van de permissies op de /mnt/ directory af wie er ibj  de
gemounte data kan. Het isnatuurlijk mogelijk om een  share meer dan 1
keer te mounten. Overigens heeft Samba een naam + wachtwoord nodig om
iemenad in te loggen., maar het maakt niet uit wiens waxhtwoord dat is,
zolang dat account maar toegang heeft tot de share.

Toegang tot de bestanden en directories wordt  geregeld door de access
permissies op de server (NAS)>

Nu is de vraag hoe de  laptop  de accounts  managet:  gaat dat lokaal
aan hand van /etc/passwd of meld je je aan bij de server. Ik gebruik
AFS  + Kerberos. De share wordt  door het systeem gemount  en  dankzij
PAM  regelt Linux  bij het inloggen direkt een ticket bij de server.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together