[linux] shares mounten

Fred fred.d op xs4all.nl
Vr Apr 27 17:45:49 CEST 2018

Op 27-04-18 om 16:45 schreef Daniel C. von Asmuth:

> 'Map' of 'folder' schijnt afkomstig te zin van de MacIntosh. Computers
> maken gebruik van directories.

Ja klopt, dit is mij bekend. Ik betrap mij er vaker op dat ik deze
terminologie door elkaar gebruik. Dit komt omdat men bijna altijd weet
wat er met een map bedoeld wordt terwijl dit met een directory niet
altijd het geval is. Hoewel ik begrijp dat dat in deze lijst niet aan de
  orde is heb ik mij hier wel schuldig aan gemaakt. Excuus hiervoor..

> Ik zou de 'noauto' optie gebruiken voor op de laptop zodat je NAS
> onbereikbaar is al je buitenshuis bent.  De volgende vraag is nu in
> hoeverre uw huidige opzet wel of niet voldoet.
>
> Vervolgens nemen we aan dat de NAS en de laptop beiden Linux draaien.
> Dan is het wat gemakkelijker om NFS te gebruiken i.p.v. CIFS. Welke
> accounts kent de NAS en hoe gebeurt de authenticatie? ZIjn de UID en GID
> nummers op beide systemen gelijk?
De aanname tav Linux is juist. Mbt NFS begint mij iets te dagen maar ik
heb daar eerder om redenen die ik mij niet meer herinner geen succes mee
gehad. Wellicht is het weer een tijd om hier naar te kijken. Bedankt
voor de tip.

Fred