[linux] static wired internet met wicd

meine trialero op gmx.com
Do Dec 27 15:45:13 CET 2018

On Sun, Dec 23, 2018 at 06:50:08PM +0100, paai wrote:
> Ik gebruik wiCD op Kubuntu. De wireless interface laat zich zonder
> moeite als static adres configureren; de wired verbinding wil alleen met
> dhcp werken. Met een static adres doet hij het niet.

wiCD, maar ook je router accepteert mogelijk niet dat er twee devices
zijn die het zelfde IP adres willen hebben. die ene box gebruikt
namelijk twee verschillende MAC adressen: één voor de bekabelde en één
voor de draadloze verbinding.

oplossing:

op het device een bepaald IP adres laten aanvragen en de router op DHCP
laten staan, zowel voor eth als wlan instellen.

dan kan er overigens alsnog een conflict optreden wanneer je de kabel in
het apparaat steekt en de wifi ook nog aan is.

-----

kabels gaan bijna niet stuk,
software heeft doorgaans geen n00b-use bugs
.conf files zijn soms rommelig en/of werken elkaar tegen

//meine