[linux] snap apps?

Ma Feb 12 12:08:13 CET 2018

Aldus schreef paai op Sat, Feb 10, 2018 at 03:26:02PM +0100:
> Af en toe zie ik de kreet 'snap apps' voorbij komen, en als ik het goed
> begrijp is het een packaging systeem zoals debs of rpms. Maar het aanbod van
> applicaties is niet geweldig...
>
> Hoe wie waar wat en vooral waarom?

Google knows :-(

https://en.wikipedia.org/wiki/Snappy_%28package_manager%29
http://arstechnica.com/information-technology/2016/06/goodbye-apt-and-yum-ubuntus-snap-apps-are-coming-to-distros-everywhere/
https://www.datamation.com/open-source/ubuntu-snap-packages-the-good-the-bad-the-ugly.html
https://www.theregister.co.uk/2017/04/28/snap_flatpacks_the_future_of_desktop_linux/

In het kort is het een nieuw projekt van Ubuntu dat zich verspreidt naar
andere distro's waarin het packagen van applicaties niet langer aan de
distributie wordt overgelaten, maar aan de maker van de software, zodat
die niet langer een programma hoeft te packagen voor elke distributie
apart.

Commerciƫle software heeft de neiging om alle benodigde libraries voor
een programma mee te leveren. De simpelste manier is om ze alle statisch
te linken.

Wat Snap doet komt neer op een soort chroot jail met alle code die voor
een applicatie nodig is. Het gevolg is dat je meer schijfruimte en
geheugen benodigt en dat updates worden losgekoppeld van de distributie.
Je krijgt dan zoiets als Windows Update, dat alleen produkten van
Microsoft automatisch zal bijwerken, terwijl alle andere programma's op
hun eigen houtje kontakt zoeken met hun maker om te zien of er een
nieuwe versie beschikbaar is. Apple heeft daar een oplossing voor in de
vorm van hun AppStore, waarmee ze een monopolie op de verkoop
vansoftware vooor iPhones hebben, zoals iTunes een monopolie op verkoop
van muziek heeft.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--