[linux] snap apps?

Willem Ligtenberg willem op wligtenberg.nl
Wo Feb 21 10:41:34 CET 2018

Kleine aanvulling op Daniel. (een beetje laat, maar toch)
Snaps zijn inderdaad een soort containers (ala Docker) waar alles in zit
wat nodig is.
Daar kan het probleem ontstaan dat de developer dus ook alle
dependencies moet bijhouden.
Echter kunnen snaps op andere snaps dependen, een goed voorbeeld hiervan
zijn de graphische toolkits.
Deze worden zelf dan als snap aangeboden, als jouw snap daar gebruik van
wil maken kan hij daaraan linken.

Zie:
https://www.omgubuntu.co.uk/2017/06/gnome-platform-snap-development

Een groot voordeel van snaps is, dat ze los staan van de rest van het
systeem. (als je ze niet in dev mode draait)
Net zoals met Android apps wordt bij installatie aangegeven waar ze
gebruik van maken. Bijvoorbeeld toegang tot
de filesystem, microfoon, camera etc.

Nog een voordeel is dat de upgrades atomic zijn, je kunt ze dus ook heel
makkelijk terugdraaien.

En omdat ze dus in hun eigen namespace draaien, betekent een lek in de
ene app niet meteen dat je hele
systeem gecompromiteerd is.

Vriendelijke groeten,

Willem