[linux] schijf uitlezen

Di Feb 13 18:30:10 CET 2018

Aldus schreef Leon van Geel op Tue, Feb 13, 2018 at 05:42:12PM +0100:
> Hallo,
> Na een stroomstoring heeft mijn NAS de geest gegeven.
> Nu wil ik data van de schijf halen via dockingstation
> Linux ziet de schijf wel maar ik kan hem niet benaderen
> heeft iemand een idee of het mogelijk is nog data van de schijf te halen?
> Ik heb een printscreen mee gemaild voor info

Beste groep,

Ik heb Leons plaatje bekeken. Het bevatte een foutmelding "Kan de
locatie niet aankoppelen".

Verder lijkt het er op dat hij een GUI gebruikt onder Linux Mint.
Dat verklaart de nietszeggende mededeling. Voor zinniger resultaten
gebruik het 'dmesg' commando en raadpleeg syslog (tegenwoordig met
journalctl).

Het plaatje suggereert verder dat hij heeft geprobeerd om de schijf
op de USB-bus aan te sluiten.

Mogelijke verklaringen:
1) de harde schijf is defect (en docking station wordt herkend)
2) het docking station is defect

Vraag 2: Data Recovery bedrijven kunnen wonderen verrichten met
gecraschte schijven. die een gewone beheerder niet lukken. (aan de
prijzige kant)

Suc6,

Daniel

--