[linux] schijf uitlezen

Di Feb 13 19:39:20 CET 2018

Aldus schreef Leon van Geel op Tue, Feb 13, 2018 at 07:05:52PM +0100:

> Het plaatje suggereert verder dat hij heeft geprobeerd om de schijf
> op de USB-bus aan te sluiten.
>
> Mogelijke verklaringen:
> 1) de harde schijf is defect (en docking station wordt herkend)
> 2) het docking station is defect
>
> Als docking station defect is ziet hij de schijf dan toch? Ook de mirror
> disk word niet herkent.

Wat bedoelt u met die vraag? Uw plaatje suggereert mij dat de PC heeft
gedetecteert dat er 1 of ander apparaat via de USB-bus is aangesloten.
Voor de rest kunt u via de gebruikelijke commando's uitzoeken hoe Linux
daarop heeft gereageerd. Over dat zgn. docking station weten we verder
niets noch over de schijf of de electronica op de drive. Het gemakkelijkste
is om de schijf op de SATA-bus van een PC aan te sluiten.

Ik was voorbarig: de Linux kernel heeft waarschijnlijk wel gedetecteerd
dat er een apparaat aan die USB-bus hangt en ook dat het om een storage
device gaat. maar dan moet er een driver worden gevonden voor de chip in
het apparaat en welke driver er precies geladen is heeft u ons niet
verteld. U heeft niet eens gezegd over welk type chip het nu eigenlijk
gaat (en dan bedoelen we niet de merknaam op het doosje waar het
apparaatje in heeft gezeten)..

> Vraag 2: Data Recovery bedrijven kunnen wonderen verrichten met
> gecrashte schijven. die een gewone beheerder niet lukken. (aan de
> prijzige kant)
>
> Ik wilde het zelf proberen ten eerste om de uitdaging, ten tweede om
> €125,00 te besparen

Data Recovery is goedkoper dan ik dacht. Ik vond er 1-tje op het web die
adverteert met prijzen vanaf Eur. 743. Waneer hebt u de schijf voor het
laatst gebackupped?

> Suc6,
>

> Daniel
>
> --