[linux] schijf uitlezen

Di Feb 13 22:20:35 CET 2018

Aldus schreef Guus Snijders op Tue, Feb 13, 2018 at 09:43:28PM +0100:
> Op 13 feb. 2018 20:19 schreef "paai" <j.j.paijmans op gmail.com>:
>
> [...]
>
> Als de schijf niet te groot is, en de data niet encrypted waren en er
> fysiek niets kapot is en je een even grote lege ruimte op een andere disk
> hebt en je op zondag bent geboren met een gouden lepel in je mond zou je
> (als root)
>
> # dd if=/dev/sdc of=reddingsbestand
>
> kunnen proberen.

Dan moet je natuurlijk over een voldoende grote schijf beschikken.

> In plaats van dd kan de OP beter gelijk ddrescue gebruiken. Als de schijf
> zelf in orde is, scheelt het tijd. En als de schijf hapert is alleen al de
> resume-mogelijkheid een uitkomst.
>
> Tip: altijd een logfile gebruiken; als het in 1x goed gaat, gooi je die
> weg. Fouten? Dan hoef je niet volledig opnieuw te beginnen.
>

> Maar zie vooral ook het bericht van Paul Slootman eerst te zoeken naar
> kenmerken.
> fdisk -l kan ook helpen

dat zou ik ook doen, maar de aanname is dan dat die schijf eigenlijk in
orde is en bovendien dat de drivers voor het docking station geladen
zijn en goed werken. De output van dmesg moet relevante regels bevatten
van het moment dat de drive met de PC wordt verbonden.

Als de schijf goed werkt, is de volgende stap om de file systems te
controleren, maar maak liever eerst een reservekopie, want fsck kan
na een crash tot gegevensverlies leiden.

> Ook niet onbelangrijk:
> - had deze nas 1 disk?
> - bij meerdere schijven: raid level?

Die vragen heeft Leon al beantwoord: 2 disks in een RAID-1 configuratie.

> Mvg, Guus Snijders

Tip v.d. 'expert': gebruik uw oren. Als de harde schjif is aangesloten
en spanning heeft, zou die moeen gaan draaien en dat kun je doorgaans
horen.

Suc6,

Daniel

--