[linux] kloksnelheid aanpassen

Do Feb 22 19:24:45 CET 2018

Aldus schreef paai op Thu, Feb 22, 2018 at 04:40:12PM +0100:
> Ik heb een Acer aspire R3, die volgens de specs op 1,6 en op 2,16 Ghz kan
> draaien.

Dat zou 2 fysieke cores hebben en geen hyperthreading. Specs te vinden op
https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/datasheets/pentium-celeron-n-series-datasheet-vol-1.pdf

> Hij is als dual boot opgetuigd en onder Windows 10 wodt inderdaad een
> snelheid van 2,16 gerapporteerd. Op Linux (Kubuntu 17.10) loopt hij volgens
> lscpu maar op 1,6.
>
> Ik heb |cpufrequtils geinstalleerd, maar die weigert de snelheid te
> veranderen, met wat geneuzel over userspace en governors dat ik niet
> begrijp.|

Zoiets komt ook bij auto's voor. Als je op de snelweg een andere auto
moet inhalen, kun je het gaspedaal extra diep intrappen om gedurende
korte tijd een hoger vermogen dan het normale maximum te halen.

1.6 GHz is dus de standaard processorsnelheid en het OS kan de CPU
opdracht geven een core tijdelijk in turbo mode te laten draaien. Handig
als de ene core stilstaat en de andere vol belast is.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--

		Geeks of a feather cruft together