[linux] kloksnelheid aanpassen

Guus Snijders gsnijders op gmail.com
Vr Feb 23 00:51:51 CET 2018

Op 22 feb. 2018 17:40 schreef "paai" <j.j.paijmans op gmail.com>:

Ik heb een Acer aspire R3, die volgens de specs op 1,6 en op 2,16 Ghz kan
draaien.

Hij is als dual boot opgetuigd en onder Windows 10 wodt inderdaad een
snelheid van 2,16 gerapporteerd. Op Linux (Kubuntu 17.10) loopt hij volgens
lscpu maar op 1,6.

Ik heb cpufrequtils geinstalleerd, maar die weigert de snelheid te
veranderen, met wat geneuzel over userspace en governors dat ik niet
begrijp.

De governor is een driver die continue je cpu belasting in de gaten houdt.
Is de CPU voornamelijk idle, dan zal die de kloksnelheid zo laag mogelijk
zetten. Is de belasting hoog, dan wordt die (tijdelijk) verhoogd om de
huidige taken zsm af te ronden.

In een volgend bericht had je het over de performance governor; dat lijkt
me idd de juiste voor jou. Op mijn vorige laptop gebruikte ik juist de
ondemand governor om de fan zo stil mogelijk te houden.

De wiki van ArchLinux heeft er wel aardige informatie over:
https://wiki.archlinux.org/index.php/CPU_frequency_scaling#Scaling_governors
(is wel wat rommelig opgebouwd).

Als we de cpu even vergelijken met de onvermijdelijke auto; met de auto wil
je ook niet continue vol gas rijden, hooguit even gas er bij om in te halen
en daarna weer terug in toeren.

Mvg, Guus Snijders