[linux] Problem bij debian 9 64bit in het bootprozess

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Za Jul 14 18:55:00 CEST 2018

On Sat, Jul 14, 2018 at 05:51:02PM +0200, Gerard Bekhuis wrote:

> welk precies bevel moet ik in de konsole ingeven om daarin te kunnen
> kijken?
> Ik neem aan o.a. sudo nano? of?

| $ ls -l /var/log/kern.log
| -rw-r----- 1 root adm 882644 jul 14 15:51 /var/log/kern.log

Het bestand mag door leden van de groep adm gelezen worden.
Mijn account is lid van 'adm' en mag het bestand lezen zonder `sudo`.

Een logbestand lezen met een editor is ontzettend fout[1].
Je creeert namelijk de situatie dat meerdere programma
_hetzelfde_ bestand openen om te schrijven. Dat moet je niet willen[2].

Programma's als view, more en less  openen bestanden in read-only mode.

Ik, lid van group adm, doe in de console

   less /var/log/kern.log

Groeten
Geert Stappers

Voetnoten:
[1] Net zo fout als bovenqouten op een mailinglist. Het is een teken
    van (nog?) niet weten dat het bericht naar een heleboel mensen gaat.
    Niet alle bericht van een ML worden gelezen door al die mensen.
    Je er niet vanuit gaan dat de eerdere bericht gezien zijn.
    Ja, dat is anders dan je gewend bent.
[2] Plaats je reactie onder de eerdere tekst, verwijder overbodige tekst.
--
https://lists.nllgg.nl/pipermail/linux/2018-July/017057.html