[linux] ISO USB's booten niet. Bios probleem?

Frans van Berckel fberckel op xs4all.nl
Vr Jun 15 20:40:53 CEST 2018

On Fri, 2018-05-11 at 00:56 +0200, Der wrote:

> Hieronder is een link naar een video hoe je het BIOS van de x220 kan
> resetten. Rond 3.15 min. in de video zie een plaatje met een schema
> van de EEPROM. Je moet de SDA en SCL kortsluiten voordat je de BIOS
> in gaat.
>
> https://www.youtube.com/watch?v=ANZjUPUYE7s

Ik heb dit getest en het werkt! Ik heb het wel, twee keer vlak achter
elkaar moeten doen, omdat de BIOS een default password heeft.

Dat wist ik van te voren niet. Vervolgens gelijk na de tweede reset het
password aangepast, waardoor er nu een eigen password in staat.

Bij een herstart was de bootvolgorde weer aan te passen. Een
herinstallatie van Kubuntu was, in deze, niet echt noodzakelijk.

En wat je in de video niet duidelijk ziet. Het zijn best een flink
aantal schroefjes die los moeten, voor je bij de EEPROM kan komen.

Een tip: download eerst de service manual.

Frans van Berckel
Media Engineer / Linux Master
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fransvberckel/