[linux] gecrashte seagate externe usb backup stick Ubuntu 18.04

meine trialero op gmx.com
Ma Jun 25 12:25:43 CEST 2018

>    Seagate USB backup is niet meer toegankelijk, Gparted leest nog (Zie
>    bijgaande schermafdruk) wel maar mount hem niet meer. zie schermafdruk
>    2)  Gparted ziet 122g backup bestanden. Wie wie helpt me uit de ellende
>    ik kom er niet uit.

heb je geprobeerd om de schijf als # root te benaderen?

mijn ervaring met gparted is dat die inderdaad wel een ext4-schijf
'ziet', maar daar verder niets mee kan.

gnome-disks (voorheen palimsest oid) kan meer met onwillige schijven. de
gegevens bekijken kan niet, maar mounten en controleren/repareren wel.
gnome-disks zal in de meste repo's wel beschikbaar zijn.

andere mogelijkheid is om een andere linux distro op een USB te zetten,
van daaruit op te starten en kijken of je de schijf dan wel kan
benaderen. er zijn distro's die meer gericht zijn op beveiliging en
rescue. zie distrowatch.org of bijvoorbeeld
https://labs.fedoraproject.org/en/security/

met zo'n omvangrijke backupschijf is het wel de moeite waard om niet te
snel op te geven!

succes!

//meine