[linux] Virtuele machine start niet meer op

Ma Jun 25 14:10:44 CEST 2018

Aldus schreef harry.harmsen op gmail.com op Mon, Jun 25, 2018 at 11:02:43AM +0200:

> [...]
> VERSION="14.04.2 LTS, Trusty Tahr"
> ID=ubuntu
> ID_LIKE=debian
> PRETTY_NAME="Ubuntu 14.04.2 LTS"
> VERSION_ID="14.04"
> HOME_URL="http://www.ubuntu.com/"
> SUPPORT_URL="http://help.ubuntu.com/"
> BUG_REPORT_URL="http://bugs.launchpad.net/ubuntu/"
> harry op harry-MS-7708 ~ $ uname -a
> Linux harry-MS-7708 4.0.0-040000-generic #201504121935 SMP Sun Apr 12
> 23:36:33 UTC 2015 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
> harry op harry-MS-7708 ~ $ dpkg -S /sbin/rcboxdrv
> dpkg-query: geen pad gevonden dat overeenkomt met /sbin/rcboxdrv

Niet zo snel gevonden, maar ik vermoed dat die Ubuntu is gebaseerd op
een test versie van Debian Linux 8.0, die pas in 2015 stabiel werd
verklaard. Om daar de laatste software op te bouwen is niet precies
iets voor beginners.

Nu is Linux niet zo moeilijk om te leren, maar ik vraag me een beetje af
hoeveel ervaring u hebt met C programmeren.

Uw vraag is vermoedelijk of er voor uw Mint release een repository
bestaat met backports van kernels en VirtualBox software.

Herstel althans het deel dat je nog nodig hebt.

> Begrijp ik je goed dat je met backup een backup van mijn gegevensbestanden
> bedoelt, dus documenten, foto's e.d.?
> En als ik een verse install van Mint doe, dan betekent dat toch wel dat ik
> alles wat ik in mijn huidige Mint-versie in de loop van de tijd
> geïnstalleerd heb, kwijt ben en opnieuw zal moeten installeren?

Dat ligt er nogal aan wat u allenmaal geïnstalleerd hebt en hoe. Zoals
de Stappers al aangaf zult u uw persoonlijke 'documenten' en virtuele
machines vermoedelijk willen bewaren (maar een reservicekopie is wel
aangeraden).

Commerciële software (waar u veel geld voor betaald hebt) zullen
statisch gelinked zijn, en misschien nog gewoon blijven draaien.

Software die deel uitmaakt van Linux Mint raakt u waarschijnlijk kwijt,
maar met het pakketbeheer (APT) krijgt u een groot deel terug in
nieuwere versies.

De software die u zelf vanaf de broncode hebt gebouwd, zal vermoedelijk
niet meer werken omdat de oude libraries zijn vervangen door nieuwe
versies. Het is mogelijk om die oude libraries te herstellen en RPM
kan meerdere versies van een library beheren, maar dan moet je je
systeem niet willen patchen, want dan worden misschien alle oude versies
verwijderd. Doorgaans zult u die programma's opnieuw compileren en waaar
mogelijk een nieuwere versie installeren.

> Gerard Bekhuis meldde een tijdje geleden dat hij iets met partitioneren
> doet om zo te voorkomen dat je alles wat je in Linux bijgeïnstalleerd hebt,
> kwijt raakt (als ik het goed begrepen heb).
> Kan daar nog wat uitleg over komen, of vraag ik nu te veel?

De oude partitionering onder het Intel BIOS is onhandig. LVM2 is
handiger, want dan kunt u de grootte van uw file systems naar behoefte
uitdijen als ze vol zijn of inkrimpen.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--