[linux] Opgelost Re: PDF-document kan niet worden getoond

lnx lnx op kpnmail.nl
Za Nov 10 14:41:46 CET 2018

On 10/11/18 09:50, meine wrote:

> dat is inderdaad wel een mogelijk obstakel voor nieuwe Linux gebruikers,
> maar kan verholpen worden met een goede instructie. veel mensen zijn
> inmiddels verwend met alles dat in één klik direct werkt. dan ben je met
> je workarounds snel klaar.

Afgelopen weekend het Open Rhein Ruhr [1] bezocht en daar een interes-
sante lezing bezocht zijnde: Linux im Alltag [2] waarbij een opmerking
van een van de toehoorders me is bij gebleven:

"Laat computergebruikers op Windows systemen eerst kennis maken met Open
Source Software door het installeren van vervangende pakketten zoals
Firefox, Thunderbird (+ Lightning & Enigmail), LibreOffice, GIMP etc."

De achterliggende gedachte van zijn opmerking was om de overgang van
Windows naar Linux te vergemakkelijken doordat Windows gebruikers op
deze manier al gewend raken aan het gebruik van Open Source Software.

Hierdoor is een mogelijk overgang in de toekomst niet zo groot en werkt
drempelverlagend om de overstap ook daadwerkelijk te gaan maken.

Vond het in ieder geval een interessante invalshoek.

> belangrijker is IMHO dat bouwers van websites en content management
> systemen rekening houden met een brede groep aan eindgebruikers. alleen
> schermen met dat een bedrijf of overheid een 'open standaard' gebruikt
> levert niet zoveel op als je te zwaar leunt op een heleboel standaarden
> tegelijk.
>
> er is maw nog een lange weg te gaan...

Kon wel eens meevallen zeker als het huidige welvaartsniveau onderuit
gaat dan is die weg een stuk korter....

[1] http://openrheinruhr.de/

[2] https://frab.openrheinruhr.de/de/ORR2018/public/events/30