[linux] Naar een interne server gaan

Zo Nov 11 22:05:26 CET 2018

Aldus schreef paai op Sun, Nov 11, 2018 at 09:49:59PM +0100:
> [...]

Dat is allicht het gemakkelijkste, maar voor een laptop die vaak
buitenshuis gebruikt wordt, heb ik een Linux servertje dat DHCP en DNS
doet.

> Waarom? Ik vind dat een stuk gemakkelijker dan een interne DNS server
> opzetten. Vooral in een gemengde omgeving, waar iedere dhcp client zijn
> eigen onwrikbare mening heeft over hostnamen doorgeven en of de gateway nou
> wel of niet als nameserver mag dienen.
>
> Hoewel ook het opzetten van statische adressen er in Linux de laatste jaren
> bepaald niet gemakkelijker op wordt - de interfaces fileĀ  had ik wel onder

Dan gebruikt u vermoedelijk Debian of een derivaat daarvan.

> de knie, maar toen moest het opeens via een buggy NetworkManager (wiCD was

De Netwerkmanager dien voor dynamische interfaces zoals WLAN en
Bluetooth; Voor Ethernet is die niet nodig.

> een uitkomst) en op de Raspbery werd het helemaal een gevecht.

Wie won dat gevecht? Paai of Pi?

> Paai

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth