[linux] Naar een interne server gaan

paai j.j.paijmans op gmail.com
Zo Nov 11 21:49:59 CET 2018

On 11-11-18 19:32, Geert Stappers wrote:

> Daar lees ik "breek af wat er nu is en bouw het opnieuw op"
> Dat is wel een grote omweg voor Subject: Naar een interne server gaan
>
> In hoeverre original poster dat er voor over heeft is nog niet bekend,
> wel dat het goed geweest zou zijn als meteen vermeld was
> het "advies" een verbouwing betreft.

> Dat is wel een lompe uitspraak.

Waarom? Ik vind dat een stuk gemakkelijker dan een interne DNS server
opzetten. Vooral in een gemengde omgeving, waar iedere dhcp client zijn
eigen onwrikbare mening heeft over hostnamen doorgeven en of de gateway
nou wel of niet als nameserver mag dienen.

Hoewel ook het opzetten van statische adressen er in Linux de laatste
jaren bepaald niet gemakkelijker op wordt - de interfaces fileĀ  had ik
wel onder de knie, maar toen moest het opeens via een buggy
NetworkManager (wiCD was een uitkomst) en op de Raspbery werd het
helemaal een gevecht.

Paai

--
Dr J.J. Paijmans