[linux] Naar een interne server gaan

meine trialero op gmx.com
Di Nov 13 18:23:30 CET 2018

mee eens! je maakt een goede /etc/hosts die je op ieder machine
inclusief smartphones in je thuisnetwerk zet. vooropgesteld dat je
smartphone zoals mijn Jolla dat begrijpt.

alternatief is dat je in je router aan ieder MAC adres een vast IP adres
toewijst. dit kan alleen problemen geven met apparaten die om 'security'
redenen steeds hun MAC adres wijzigen.

/etc/hosts werkt AFAIK op iedere Linux/BSD box. het configureren van je
netwerktoegang op de betreffende box moet niet zo moeilijk zijn,
doorgaans maar één of twee regels in een .conf bestand... (toch?)

daar kan je alleen de statische of dynamische zaken van die betreffende
box in kwijt.

kijk anders eens op de Arch pagina's, daar worden de meeste dingen
haarfijn en altijd werkend uitgelegd!

//meine