[linux] Naar een interne server gaan

paai j.j.paijmans op gmail.com
Di Nov 13 21:08:27 CET 2018

Statische adressen zijn wat mij betreft het begin van alle wijsheid.
Jammer genoeg is (K)ubuntus NetworkManager al een paar jaar lang niet
genegen om veranderingen die je in de GUI aanbrengt ook weg te schrijven
(tenzij Volle Maan en dat soort omstandigheden). Vandaar dat ik wiCD
aanraad. En als het enigszins kan de /etc/network/interfaces file, zoals
Onze Lieve Heer dat ook bedoeld heeft. waarom dat is afgeschaft is mij
een raadsel.

De hosts-file is op Linux en Windows gemakkelijk aan te passen zodat hij
alle lokale hosts kent. Op Android systemen moet je eerst rooten, anders
kun je geen schrijfrechten krijgen op /etc, of /system/etc,  of wat
daarvoor doorgaat. De namen van Android-directories zijn... verwarrend.

Op de Raspberries is het me ook gelukt. Redelijk normale Linux systemen,
alleen weer nieuwe bestanden onder /etc/... die je moet aanpassen. Waanzin.

Van IOS en andere Apple systemen houd ik mij verre. Daar heb ik het geld
niet voor.

Er zullen vast wel goede redenen zijn om dat allemaal zo ingewikkeld te
maken, al vermag ik die redenen niet te bevroeden.

"Ze hadden het buskruit nooit moeten uitvinden met uw welnemen"